Kapitalismens dynamik innebär att när en vara kan säljas på marknaden så drar det till sig allt fler tillverkare av varan, den förutsätter också att de tillverkare som inte klarar sig på marknaden slås ut så att tillgången på varan motsvarar efterfrågan mer eller mindre väl. Genom historien har en lång rad biltillverkare slagits ut och sugits upp av konkurrenter. Vad händer när inte tillverkarna slås ut utan får kompensation från offentliga sektorn för att leva lite längre? Då får vi den situation som beskrivs i artikeln nedan, det finns kapacitet för att tillverka enormt mycket fler bilar än vad marknaden förmår att efterfråga. I normalläget skulle det ha blivit priskrig på marknaden för länge sedan och priset för enheterna skulle ha sjunkit som de gjort för all hemelektronik. Men bilar är än så länge lite mer komplicerade produkter, fastän de flesta biltillverkare skruvar ihop en normal bil för en 50 000 till 70 000 kronor, är det få som slåss på marknaden inom det lägre prissegmentet. Det är naturligtvis för att bilen har mer kostnader med i bagaget än den fysiska hopmonteringen, man måste ha forskning och utvecklingsavdelningar som ritar på kommande generation av bilar, man måste ha täckning för den utlovade garantitiden och sedan kostar det en del att distribuera bilarna ut i världen och via reklam försvara sin bit av marknaden.
Detta är också bakgrunden till att borgerliga regeringen var så ovilligt att stödja SAAB-fabriken, men det är bristen på samhällssyn som gör att man inte har lyft några fingrar för att rädda industrisektorn kvar i Sverige. Lars Henriksson har i sin bok ”Slutkört” visat på vilka stora möjligheter det finns för olika slags tillverkning för den industriella utrustning den sektorn redan äger. Kapitalismen har sin ganska korkade logik, det måste till en samhällsstyrning för att vi ska få tillbaka samhällsnytta och välfärd för alla och då och då måste det offentliga gå in och kickstarta så att de samhälleliga nyttigheter man ser framför sig verkligen blir av.
http://www.e24.se/business/ovrig-industri/livlinorna-slut-i-globala-bilfabriken_3288401.e24