Det har länge skrivits om att det finns en överproduktion av bilar och att någon till slut får det korta strået. Genom skicklighet och stort kunnande har våra bilfabriker hållit sig ovanför vattenytan väldigt länge och mycket större fabriker har tampats med svårigheter. Volvos personbilar hamnade hos Ford och modellsortimentet levde ett bättre liv där än SAAB hos GM. Men så kom ödesstunden för GM och Ford, ganska naturligt ville de skära av sina mindre varumärken och hålla kvar sina stora. Volvo tror sig ha hittat en framtid med ägare från Kina, men SAAB har inte hittat en ägare som är stark nog för ett eget helhetsgrepp för märket. Chefen far runt och letar finansiärer än denna dag. Och utsikterna ser osäkra ut. Vad som är säkert är att det finns ett stort industriellt kunnande hos de många människor som egentligen är varumärket SAAB.
Jag tycker Volovarbetaren och debattören Lars Henriksson har en poäng i att man borde låta alla dessa kunniga människor omvandla sitt industriella kunnande till de produkter som går att marknadsföra idag. Om det sedan är bilar eller vindkraftverk, spelar ingen roll, de har tillgång till en maskinpark som kan ställas om till nära nog vilken produktion som helst.
Men då måste regeringen spela en aktiv roll i ett övergångsskede, tyvärr är den borgerlig, vilket betyder att man tittar på näringslivet med armarna i kors och möjligtvis svarar mot näringslivsinitiativ…
http://www.aftonbladet.se/bil/article13219702.ab
http://www.ordfront.se/www.ordfront.se/Bocker/Varaforfattare/LarsHenriksson.aspx
Kommentera