Måste tillstå att jag som skåning har lite svårt för att höja känsloläget om dubb eller inte. Innan lagen om vinterdäck körde jag ofta sommardäck året om, och de var garanterat inte de bästa. Men det gick att hålla sig på vägen ändå… Om man inte bär sig korkat åt.
Med de begagnade bilarna vi hade förut körde vi dubbdäck. När sedan hustruns jobb krävde mycket bilåkande fann vi det för gott att hitta en ny bil med och då blev det friktionsdäck. Har haft friktionsdäck i några år nu och tycker de fungerar väldigt bra.
I de undersökningar som är gjorda så bekräftas det att man stannar snabbare med dubb på isig vägbana, men undersökningar visar också att dubbar på bar vägbana sliter upp hälsofarliga partiklar. Det är väl ungefärligen de två fakta man har att förhålla sig till. Nu kan man hävda att det finns en mängd otrevliga partiklar i luften ändå, men man har också mätt upp att halterna når hälsofarliga nivåer på flitigt begagnade gator i större städer.
I vårt klimat kör man i halva Sverige under normala vintrar ganska mycket på bar vägbana och då gör dubben ingen större nytta utan kan till och med förlänga stoppsträckan och sliter på vägbanan hela tiden.
Tyckte mig se att Trafikverkets sammanställning också pekar på vikten av ett bra mönsterdjup, jag tror också att det är den viktigaste säkerhetsfaktorn tillsammans med anpassad hastighet. Det bästa är om vi hittar gemensamma europeiska förhållningssätt till särskilt yrkestrafiken.
Dubberi, dubbera
02/02/2011 av seppojl
Kommentera